Tazmin Faturası Nasıl Kesilir?

Tazmin Faturası Oluşturma Rehberi

Kargonun alıcıya hiçbir sorun yaşamadan, sağ salim teslim edilmesini herkes ister. Ne yazık ki her zaman arzu edildiği gibi olmaz. Lojistik hizmeti, alıcı adrese götürmek üzere aldıkları kargoları daima en güvenli ve sorunsuz şekilde teslim etmeyi ilke edinmiş olsa da, insan gücüne dayalı bu sektörde kargonun zarar görmesi, kaybolması gibi istenmeyen durumların yaşanması normal olmakla birlikte telafisi elbette mümkündür. Böyle zamanlarda işin içine, oluşan hasara ilişkin tazmin talebinde bulunma hakkı ile sürecin incelenmesi sonucu tazmin faturası girer.

Tazmin faturası ile sık karşılaşanlar genellikle e-ticaret şirketleri başta olmak üzere işletmeler olmasına rağmen tüketicilere de kargo tazmin hakkı tanınır. İşte tazmin faturası düzenlemenin oldukça karıştırılan konuların başında gelmesi sebebiyle tazmin talebinin ne olduğu, neden ve nasıl fatura kesileceğine değinmek istedik.

İçindekiler

Tazmin Faturası Nedir, Neden Kesilir?

Tazmin faturası, aslında kargo tazmin sürecinin en son aşamasında düzenlenen faturadır. Başka bir ifadeyle kargosu hasar görmüş veya kayıp olan işletmenin, kargo firmasına tazmin talebinde bulunarak başlattığı inceleme sonucu kayıp veya zarara uğradığı onaylandığında kesilir. Kargo şirketi, zararın maddi karşılığını belirlemesi üzerine gönderici şirkete yaptığı ödemeye istinaden fatura talep etmesi sebebiyle düzenlenir.

Tazmin faturası bir fatura türü olmamakla beraber çoğunlukla e-ticaret şirketlerinin sıklıkla satış faturası kestiği müşterilerine gönderdiği siparişlerin alıcıya hasarlı ulaşması ya da hiç ulaşmaması sebebiyle düzenlemesi gereken faturadır. Nitekim sorun yaşadığınız kargo şirketi sizden fatura talep ediyorsa zararınız zaten telafi edilmiş ve sonuca ulaşmışsınız demektir. Kargo firmaları vergi mükellefi olmayan, bireysel müşterilerinin tazmin taleplerinin onaylanması durumunda fatura yerine tüketiciye gider pusulası veya ibraname imzalatabilir. 

Kargo Tazmin Süreci Nasıl Başlar?

Kargonun kayıp olmasına barkod yanlışları, alıcı bilgilerinin yanlış olması, çalınması ve daha pek çok gönderici, firma ve rastlantı kaynaklı hatalar neden olabileceği gibi hasar görmesi ise personel taşıma kusurları, özensiz paketleme, kaza vb. karışık sebeplerden kaynaklanabilir. Kargonun taşıma sırasında zarar gördüğünün, eksik teslim edildiğinin ya da kaybolduğunun kanıtlanabilmesi için tazmin talebinde bulunmak şarttır. Değerli gönderilerinizi sigortalatmak bu gibi durumların önüne geçebilir; “Sigortalı Kargo Nedir, Ne İşe Yarar?” başlıklı yazıya göz atarak fikir edinebilirsiniz.

Bu sürecin şartları ile başvuru sırasında sunulması istenen belgeler lojistik firmaları arasında değişiklik göstermesine rağmen çoğunlukla benzer bir prosedür uygulanır. Öncelikle hasarlı ve kayıp gönderiler için ayrı tazmin prosedürlerinin uygulandığını unutmamak gerekir. Ancak her iki durumda da ilk olarak başvuru yapmalısınız. Gönderinizin başına ne geldiğine dair yapılan inceleme sonucunda firma zararın bir kısmını veya tamamını karşılayabilir. Bunun için gereken belgeler ile birlikte kargo şubesi, çağrı merkezi veya resmi web sitesi aracılığıyla bir şikayet kaydı oluşturmalısınız.

Türk Ticaret Kanunu 874. maddesine göre tazmin sürecinin başlatılabilmesi, taşıma faturası tarihinden itibaren 10 günlük süre içerisinde talepte bulunmanız ile mümkündür. Başvurunuzu, istenen belgeler ile birlikte yaptıktan sonra firma tarafından inceleme başlatılırken eksik belge var ise firmaya bağlı olarak yaklaşık 10 gün süre tanınabilir.

Bu süre zarfında belgeler ibraz edilmez ise talep reddedilir. Bununla birlikte kayıp başvurusunda bulunduğunuz zaman inceleme sırasında ortaya çıkarsa yine talep sonlandırılır. İnceleme sonucunda hatanın kargo firmasından kaynaklandığı kabul edilirse hasarın bir kısmı ya da tamamı başvuru dilekçesinde verilen hesap numarasına yatırılır. İnceleme süreci 1 aylık veya daha uzun bir süreyi kapsayabilir. Tazmin başvurularında genellikle aşağıdaki belgeler istenebilir:

  • Tazmin talebini açıklayan dilekçe
  • Teslimat sırasında hasarlı sebebiyle alıcının teslim almadığını gösteren kargo personelinin de imzası bulunan tutanak
  • Ambar tesellüm fişinin varsa fotokopisi
  • Taşıma faturasının fotokopisi
  • Gönderinin içeriğini gösteren sevk irsaliyesi
Başvuru yeri farklılık gösterebileceği gibi yukarıdaki belgeler her firmadan tarafından istenmeyebilir. Dolayısıyla talepte bulunacağız firmaya danışarak netleştirmek her zaman daha sağlıklı olacaktır. Ayrıca tazmin dilekçesinde başvuru sahibinin bilgileri, telefon numarası, taşıma faturasındaki bilgiler, talep edilen tazminat tutarı, hesap bilgisi ve açıklamalar mutlaka eksiksiz yazılmalıdır. Tutanak ise en olmazsa olmaz belgedir. Teslimat sırasında tutanak tutulmamış ise tazmin talebinin kabul edilmeme ihtimali çok yüksektir.

Zarar Tazmin Faturası Nasıl Kesilir?

İnceleme sona erip talebiniz haklı bulunursa ödemeyi aldıktan sonra sıra, kargo tazmin faturası düzenlemeye gelecektir. Bazı detaylara dikkat gerektirmesi yüzünden oldukça karışık gözükse de, birkaç yeri anlamanız yeterlidir. Öncelikle fatura türü olmadığı için taraflar karşılıklı e-fatura kullanıyorsa e-fatura, değilse e-arşiv fatura olarak, ancak mutlaka iade fatura tipini seçerek oluşturmaya başlamalısınız.

Müşterinize hasar gören ürünü KDV’si ile satmıştınız. Fakat taşıma sırasında zarar gördüğü için müşterinin ödediği tutar sonrasında ürün hem eline ulaşmadı hem de sizin firmaya keseceğiniz fatura satış/hizmet faturası olmaz. Ortada kargo firmasına yaptığınız herhangi bir satış durumu olmadığından, onların size ödediği tutarın ödendiğini gösteren belge niteliği taşır. Dolayısıyla kargo firmasına keseceğiniz tazmin faturası KDV 0 olması gerekir. İşletmeler sıklıkla burada hata yapabilir.

KDV’nin 0 olduğunu düşünmelerinden dolayı sanki fatura tipini istisna olarak seçmeleri gerektiğini düşünürler. Halbuki KDV istisnası kapsamına girmeyen bu durumun da mevzuatta karşılığı vardır: KDV İstisna Olmayan Diğer. Yani; fatura tipi, iade ve tazmin faturası istisna kodu 351’dir. Öte yandan KDV 0 olması sebebiyle KDV beyannamesinde beyan edilmesine de gerek yoktur. Aşağıdaki tazmin faturası örneği daha anlaşılır olmasına yardımcı olabilir:

tazmin faturası örneği

Aşağıdaki adımları takip ederek yukarıdaki gibi bir tazmin faturası kesebilirsiniz:

  • Hangi fatura programını kullanıyorsanız onu açtıktan sonra boş fatura sayfası açarak fatura tipini “İade” seçin.
  • KDV’yi 0 olarak ayarlayın. Ardından mal/hizmet kısmına tazmin bedeli veya firmaya sorarak ne yazmalarını istediklerine göre yazın. Birim fiyat kısmına size ödenen tutarı girin.
  • Açıklama kısmına ise firmanın istediği bilgiler varsa onları ve vergi istisna muafiyet sebebini istisna kodu 351 (KDV istisna olmayan diğer) şeklinde yazın.
  • Son olarak faturanızı oluşturup gönderin.

Online sipariş ile ve sık kargo gönderen her şirket tazmin süreçleriyle pek çok defa karşılaşır. Ayrıca siparişlerin zamanında, hasarsız teslim edilmesi müşteri memnuniyetini ciddi ölçüde etkileyen bir noktadır. Tazmin durumlarında her zaman zararın telafisi olmayabilir. Bazen firmanız haklı olsa bile tam karşılığını alamayabilirsiniz.

Ancak e-ticaretin doğasında olan kargo ile ilgili problemler her zaman yaşanacaktır. En aza indirmeye çalışmanın haricinde olası kayıp/hasar durumlarında tazmin talebinin onaylanabilmesi için en önemli şey alıcının hasarlı kargoyu teslim almadan iade etmesi ve kargo görevlisine tutanak tutturmasıdır. Tutanak olmadan maalesef tazmin taleplerine olumsuz yanıt verilmektedir.

Kargo Anlaşması Yapma Derdine Son!

Bütçenize uygun paketi seçip Türkiye’nin en köklü kargo firmalarıyla anlaşmasız, taahhütsüz kargo gönderin.

Benzer Blog Yazıları

en hızlı kargo şirketi hangisi
Genel

En Hızlı Kargo Hangisi?

En hızlı kargo hangisi, kaç günde gider? Bu soruların yanıtlarını kesin olarak vermek zor olsa da, tercihlerinizde daha başarılı olmak